اهداف و چشم انداز

در دانشگاه­های علوم انسانی که به­ جای «آزمایشگاه و کارگاه» استاد و دانشجو باید «آزمون و کاربست» نظریه­ ها و فرضیه­ ها را در محیط انسانی جامعه تجربه کنند و به­ جای اختراع و ابداع ابزار و ماشین، فرضیه و نظریه ارائه دهند و در وانفسای نفس­‌‌گیر نمایه‌زدگی و رتبه‌ستایی در نوشتار­­های علمی پرچم اصالت­های بومی و ملی را در چارچوب علم رایج بر دوش کشند؛ بی‌تردید برگزاری کرسی­های نظریه‌پردازی، نوآوری و ترویجی نقش بی‌بدیلی را ایفا خواهد کرد.

کرسی­ها از هر نوع، فرصتی است برای اندیشمندان علوم انسانی تا در قالبی بدیع، دریافت­ها، تأملات و ایده­ های مبنایی خود را تبیین کنند. در‌این‌میان، کرسی­های ترویجی هرچند ازنظر جایگاه و اتقان به‌مرحلۀ کرسی­های نظریه‌پردازی و نوآوری نمی‌رسند؛ اما، تمرین و ممارستی برای ارائه‌دهنده ایجاد می­کند که نظری ه­ای که بر ترویج آن پافشاری دارد را نه‌فقط یک‌جانبه ارائه کند، بلکه این شهامت را از خود ابراز می­دارد که آمادگی دارد تا در حضور ناقدان از آن نظریه دفاع کند و منصفانه نقدها را پذیرفته و در مقام اصلاح یا تکمیل آن برآید.

مجموعه حاضر مقالات کرسی های ترویجی دانشگاه علامه طباطبائی است. تنوع مقالات که حوزه ­های متعددی از الهیات تا ریاضیات را در برمی­گیرد، نشان از توان و شور علمی اعضای محترم هیئت‌علمی این دانشگاه دارد. موضوعات این کرسی­ ها علاوه بر آنکه در حوزۀ نظری دارای اهمیت هست، در بسیاری از موارد به حوزۀ عمل و کاربرد نزدیک شده و رویکرد دانشگاهیان در کمک به حل مسائل و مشکلات کشور را در چارچوب­ های علمی وجهۀ همت خود قرار داده است.