بررسی و نقد فلسفی رویکرد اقتصاد و تجاری سازی اطلاعات

نوع مقاله : کرسی ترویجی

نویسنده

گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/ijdli.2015.20186

چکیده

متخصصان حوزه های موضوعی مختلف به جای تعریف دقیق اطلاعات بیشتر با بیان ویژگی های آن به تبیین ماهیت اطلاعات پرداخته اند که منجر به ظهور نگرش ها و پیش فرض هایی در باره اطلاعات شده است. علم اقتصاد هم در عرصه های تبیین و کاربرد آن، حضور ستیزه جویانه رویکرد ها، نظریه ها و مکاتب فکری متنوع و در عین حال متناقضی را  شاهد بوده است. نگاه ویژه هر یک از این مکاتب؛ به مفهوم تعریف، شناخت، و سامان دهی مسائل اقتصادی از زاویه دید همان رویکرد است و معمولا به تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وسیعی در جوامع و نیز سطح بین الملل منجر می شود. امروزه در جهان سه نظام اقتصادی بازار آزاد، سوسیالیستی، و مختلط (ارشادی) با پیش فرض های مربوط به خود وجود دارد. اقتصاد اطلاعات از حوزه هایی است که از رابطه و تعامل علم اطلاعات با حوزه اقتصاد پدید آمده و چندی است که به لحاظ رویکرد فکری و ساختار اقتصادی- اجتماعی کنونی در محافل و مباحث حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی داخل کشور مورد عنایت قرار گرفته است. با توجه به رویکرد بومی سازی علوم مطرح در سطح کشور برای پاسخگویی به نیاز ها و مسائل مختلف، اقتصاد اطلاعات با پیش فرض های نظام بازار آزاد، نیازمند تحلیل و شناخت کامل برای تصمیم سازی درست جهت بومی سازی و جلوگیری از آسیب های احتمالی به فرهنگ کشوراست. هدف این مقاله جستجو و بررسی در باره پشتوانه و پیش فرض های نظری اقتصاد اطلاعات در منابع موجود و نقد رویکرد اقتصاد و تجاری سازی اطلاعات به منظور تعیین نسبت و رابطه آن با بومی و اسلامی سازی علوم است.

کلیدواژه‌ها