استاد گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
10.22054/ijdli.2016.20086
چکیده
تحقیق حاضر با هدف نقد کتاب های درسی دورهی ابتدائی نظام آموزش و پرورش ایران از منظر حیطه بین شخصی انجام شده است. سوالهای اساسی تحقیق عبارت بودند از: ۱. رویکردهای رایج در تعیین اهداف تربیتی کتاب های درسی کدامند؟ ۲.آیا کتاب های درسی دوره ی ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران در بعد حیطههای آموزشی بهطور متوازن طراحی شده است؟ برای پاسخگویی به این سوالها،از روش تحقیق توصیفی – تحلیلی مبتنی بر روش جورج بردی و همچنین روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کتاب های درسی رسمی دورهی ابتدائی نظام آموزش و پرورش ایران بود که در قالب کتابهای درسی در مدارس تدریس میشود. نمونه آماری شامل، پایه دوم ابتدائی و پایه پنجم ابتدائی بود که بهصورت هدفمند انتخاب و سپس از میان کتابهای درسی، سه موضوع درسی شامل: علوم تجربی، ریاضی و هدیههای آسمان بهصورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها در بخش تحلیل محتوا، چکلیست تهیه شده بر اساس مدلهای تحلیل محتوای توصیفی متن نوشتاری، تحلیل محتوای توصیفی تصاویر و تحلیل محتوای توصیفی تمرینهای درس و محقق ساخته بود. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که حیطه شناختی در کتابهای درسی بیشترین درصد فراوانی را داشته و حیطه بینشخصی کمترین درصد را به خود اختصاص داده است. و این در حالی است که میزان توازن بین انواع حیطههای تربیتی برقرار نبوده و عوامل زمینه ای مرتبط موجود در جامعه نیز در مرحله اجرا باعث مغفول ماندن حیطه بینشخصی در برنامههای درسی شده است.
زارعی زوارکی, اسمعیل . (1395). نقدی بر کتاب های درسی دورهی ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران از منظر حیطه بین شخصی. مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 4(4), 49-72. doi: 10.22054/ijdli.2016.20086
MLA
زارعی زوارکی, اسمعیل . "نقدی بر کتاب های درسی دورهی ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران از منظر حیطه بین شخصی", مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 4, 4, 1395, 49-72. doi: 10.22054/ijdli.2016.20086
HARVARD
زارعی زوارکی, اسمعیل. (1395). 'نقدی بر کتاب های درسی دورهی ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران از منظر حیطه بین شخصی', مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 4(4), pp. 49-72. doi: 10.22054/ijdli.2016.20086
CHICAGO
اسمعیل زارعی زوارکی, "نقدی بر کتاب های درسی دورهی ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران از منظر حیطه بین شخصی," مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 4 4 (1395): 49-72, doi: 10.22054/ijdli.2016.20086
VANCOUVER
زارعی زوارکی, اسمعیل. نقدی بر کتاب های درسی دورهی ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران از منظر حیطه بین شخصی. مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 1395; 4(4): 49-72. doi: 10.22054/ijdli.2016.20086