نقش تنوع ورزش‌ها بر تفاوت ارزش‌ها و کارکرد آن درتبلیغات ورزشی

نوع مقاله : کرسی ترویجی

نویسنده

گروه مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی

10.22054/ijdli.2021.20012

چکیده

توسعه ورزش و محصولات آن در جهان مرهون تلاش‌های بازاریابی و بهره‌برداری از امکانات رسانه‌ای در سطح جهان بوده است. بر این اساس، بازاریابی موفق در جهان مستلزم توجه به تفاوت‌های فرهنگی در کشورهای مختلف و استفاده از عناصر فرهنگی هر جامعه در شیوه‌های بازاریابی و ترویج ورزش در آن جامعه است. هدف این تحقیق بررسی تفاوت فرهنگی رشته‌های ورزشی و کاربرد این تفاوت‌ها در فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی سازمان‌های ورزشی ایران بوده است. با توجه به تنوع مسئله‌های این تحقیق و توالی زمانی تلاش محققان در پاسخگویی به هر مسئله از روش‌های مختلف و متعدد تحقیق بهره‌برداری شده است و بر این اساس ابزارهای اندازه‌گیری مختلفی نیز مورداستفاده قرار گرفته است. در یافته‌های تحقیق، ضمن ارائه تعریفی برای فرهنگ ورزش در ایران و دستیابی به عناصر و مؤلفه‌های آن، 13 رشته ورزشی ازنظر عناصر و مؤلفه‌های فرهنگ ورزش موردبررسی قرار گرفتند و نتایج گویای تفاوت‌های فرهنگی قابل‌توجه در رشته‌های مختلف ورزشی بود. همچنین، یافته‌ها نشان داد که بهره‌برداری از تفاوت‌های فرهنگی رشته‌های ورزشی در تلاش‌های ترویجی و تبلیغاتی مرتبط با هر رشته نقش مهمی در معناداری پیام‌های تبلیغاتی و درنتیجه جذب مخاطبان دارد.

کلیدواژه‌ها