چشم‌انداز مطالعه و آموزش اقتصاد کلان با رویکردی اسلامی (نقد وضعیت موجود و ارائه رویکرد جدید)

نوع مقاله : کرسی ترویجی

نویسنده

گروه اقتصاد اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/ijdli.2021.20007

چکیده

یادگیری و آموزش در طول تاریخ، نقش بسزایی در رشد و تکامل علوم بشری داشته است. مطالعه درست و آموزش کارآمد اقتصاد کلان با رویکردی اسلامی، می‌تواند به رشد این شاخه مهم از اقتصاد کمک نموده، تقاضا برای آن را بخصوص در جامعه‌های اسلامی افزایش دهد. هدف از این نوشتار که با روش تحلیل انتقادی انجام‌شده، بررسی و نقد رویکردهای مطالعه و آموزش اقتصاد کلان با رویکردی اسلامی است که به‌دنبال آن از رویکرد تطبیقی- انتقادی برای آموزش درس اقتصاد کلان با رویکردی اسلامی در شرایط گذار جامعه به‌سوی جامعه ایده‌آل اسلامی، سخن گفته شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که نظریه اقتصاد کلان با رویکردی اسلامی، به‌طور کافی و مؤثر تبیین نشده است؛ و در مراکز علمی-پژوهشی و تصمیم‌گیری اقتصادی، تقاضای مؤثری برای آن وجود نداشته است؛ و اینکه آموزش تطبیقی - انتقادی این درس، به همراه انجام مطالعات آماری، موجب افزایش اثربخشی و تقاضای مؤثر برای آن می‌شود.

کلیدواژه‌ها