مواجهه و معناسازی کاربران ایرانی از شبکه‌های مجازی

نوع مقاله : کرسی ترویجی

نویسندگان

1 گروه مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانش آموخته جامعه‌شناسی فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/ijdli.2022.19993

چکیده

گسترش شبکه‌های مجازی تولید و خوانش متون را با تغییرات بنیادینی روبرو ساخته و فضا و شرایط تازه‌ای را برای تحلیل تعاملات کاربران در سطوح مختلف فراهم ساخته است. شبکه‌های مجازی فرهنگ و اقتصاد عاطفی کاربران را دگرگون ساخته و فرصت‌های جدیدی برای مشارکت‌های فرهنگی اصیل یا نمایشی فراهم ساخته‌اند. پژوهش حاضر با اتکا به تحلیل اتنوگرافیک رفتار کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال بسط و تکمیل نظریه رمزگذاری-رمزگشایی استوارت هال و ارایه شرحی از منطق مواجهه رفتاری آن‌ها در این میدان است. با الهام از نظریه مفصل‌بندی در معنای لحظات ترکیب عناصر گوناگون به منظور معناسازی نشان خواهیم داد که به دلیل حضور عاملان گسترده در این فضا، تمام گروه‌ها اعم از نیروهای استراتژی و تاکتیک قادر به مفصل‌بندی عناصر، رمزگذاری/ رمزگشایی و رساندن معانی مورد نظر خویش هستند. مکانیزم‌هایی همچون خنثی سازی(داستان سازی و بینامتنیت)، نفی دیگری قدرتمند و مکانیزم‌های مربوط به ایجاد خود جمعی بر مبنای نیروهای تاکتیک، به قدرت بخشی کاربران شبکه و معنا سازی‌های ویژه ای منتهی می‌شود که در خدمت هویت یابی و نیازهای ارتباطی و اجتماعی آن‌ها قرار می‌گیرد. در پایان با توجه به ویژگی‌های فضا و مکانیزم‌های ذکر شده سه بعد شامل تولید و تفسیر جمعی متون، نادیده گرفتن خبر و گفتگوی تخالفی بر ابعاد خوانش‌های هال  افزوده شدند که نشان دهنده ظرفیت توان بخش فضا برای معنا سازی به تمامی عاملان است.

کلیدواژه‌ها