نقش تنوع ورزش‌ها بر تفاوت ارزش‌ها و کارکرد آن درتبلیغات ورزشی

نوع مقاله : کرسی ترویجی

نویسنده

گروه مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی

10.22054/ijdli.2022.19990

چکیده

توسعه ورزش و محصولات آن در جهان مرهون تلاش­های بازاریابی و بهره­برداری از امکانات رسانه­ای در سطح جهان بوده است. بر این اساس، بازاریابی موفق در جهان مستلزم توجه به تفاوت­های فرهنگی در کشورهای مختلف و استفاده از عناصر فرهنگی هر جامعه در شیوه­های بازاریابی و ترویج ورزش در آن جامعه است. هدف این تحقیق بررسی تفاوت فرهنگی رشته­های ورزشی و کاربرد این تفاوت­ها در فعالیت­های ترویجی و تبلیغی سازمان­های ورزشی ایران بوده است. با توجه به تنوع مسئله­های این تحقیق و توالی زمانی تلاش محققان در پاسخگویی به هر مسئله از روش­های مختلف و متعدد تحقیق بهره­برداری شده است و بر این اساس ابزارهای اندازه­گیری مختلفی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در یافته­های تحقیق، ضمن ارائه تعریفی برای فرهنگ ورزش در ایران و دستیابی به عناصر و مؤلفه­های آن، 13 رشته ورزشی از نظر عناصر و مؤلفه­های فرهنگ ورزش مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج گویای تفاوت­های فرهنگی قابل توجه در رشته­های مختلف ورزشی بود. همچنین، یافته­ها نشان داد که بهره‌برداری از تفاوت­های فرهنگی رشته­های ورزشی در تلاش­های ترویجی و تبلیغاتی مرتبط با هر رشته نقش مهمی در معناداری پیام­های تبلیغاتی و درنتیجه جذب مخاطبان دارد.

کلیدواژه‌ها