برنامه درسی مرتبط در آموزش عالی

نوع مقاله : کرسی ترویجی

نویسنده

گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/ijdli.2022.19985

چکیده

مفهوم برنامه درسی مرتبط[1] (ارتباط‏ساز) جزء مفاهیمی است که در ادبیات برنامه درسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جستجوی این مفهوم در مستندات علمی حوزه برنامه درسی چند مسیر را به ما نشان می‏دهد: تلفیق برنامه‎های درسی، برنامه درسی مرتبط به عنوان وصل کردن نتایج یادگیری به نیازهای یادگیرندگان، وصل کردن برنامه درسی به رشته‏های دیگر (با نگاه بین‏رشته‏ای)، متصل کردن برنامه درسی به فضای زندگی یادگیرندگان، متصل کردن برنامه درسی به کسب و کار (اشتغال)، متصل کردن برنامه درسی به زندگی اجتماعی، متصل کردن برنامه درسی به چالش‎هایی که بشر با آن‌ها مواجه است و .... . برنامه درسی مرتبط حاوی چشم‌اندازی برای دانشگاه‌ها در قرن بیست و یکم است. در کانون این چشم‌انداز، مفهوم مرتبط بودن رشته‌های دانشگاهی، ارتباط دانشگاه و دنیای گسترده اطراف آن، ارتباط بین تحقیق و تدریس، نظریه و عمل، استاد و دانشجو، دانشجو با دانشجو، ارتباط بین مؤلفه‏های متعدد برنامه درسی و در نهایت تدریس و پژوهش وجود دارد. در این مقاله مفهوم برنامه درسی مرتبط معرفی شده و ابعاد، مؤلفه‎ها و تجربه‎های موفق ارتباط بین آموزش و پژوهش مورد مداقه قرار گرفته است. در این مقاله برنامه درسی مرتبط در قالب الگوی شش وجهی ارائه شده توسط دیلی فانگ مورد بحث قرار گرفته است.
 
[1] . Connected Curriculum

کلیدواژه‌ها