ابعاد مدیریت بازاریابی و برندینگ شناختی

نوع مقاله : کرسی ترویجی

نویسنده

گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/ijdli.2023.19927

چکیده

مطالعات بازاریابی شناختی با معرفی استانداردهای جدید پژوهش بر مبنای شواهد و راهکارهای کاربست دستاوردهای علوم شناختی موجب تحول بنیادین در مطالعات حوزة بازاریابی شده است. هدف این پژوهش شناسایی الگوی چهارچوب موضوعی مطالعات بازاریابی شناختی است. روش فراترکیب رویکرد راهبردی پژوهش است. در این مسیر صورت‌بندی فراترکیب سندلوسکی و باروسو به‌کار برده شده است. کاربست هشت کلیدواژه مرتبط برای شناسایی مقالات با حداقل بیست ارجاع در پنج پایگاه داده علمی منتخب موجب شناسایی هزار و دویست و چهل‌ودو مقاله شد که با استفاده از برنامة ارزیابی سررشته حیاتی درنهایت صد و هفده مقاله مبنای مطالعه قرار گرفت. الگوی چهارچوب موضوعی مطالعات بازاریابی شناختی شامل شصت زیرمقوله است که در قالب ده مقوله و پنج بُعد، معرف صورت‌بندی شده است. پنج بُعد معرف الگوی چهارچوب موضوعی مطالعات بازاریابی شناختی شامل بعد کاربست موضوعی، بعد عارضه‌یابی و اثربخشی مدیریت بازاریابی، بُعد تصمیم‌گیری مصرف‌کننده، بُعد مطالعات زمینه‌ای و بُعد مسائل اخلاقی است. درحالی‌که مطالعات بازاریابی شناختی حجم بزرگی از مطالعات بازاریابی را شامل می‌شود. کاربست موضوعی بازاریابی شناختی محور بسیاری از پژوهش‌های بازاریابی شناختی است. بر این اساس رشد مطالعات بازاریابی شناختی ادامه‌دار خواهد بود و الگوی شناسایی‌شده پژوهش راهنمای تعریف مسئله و صورت‌بندی نتایج مطالعات آتی بازاریابی شناختی است.

کلیدواژه‌ها