بلاغت سنّتی ما (شامل بدیع، بیان و معانی) با همۀ قدرتمندیها، و موشکافیهای بلاغیان قدیم، باآنکه بخشهای جدیای از جنبههای زیباییشناختیِ سخن را میتوانند توضیح دهند؛ اما جنبهها و شگردهای هنریای نیز حتی در متون ادبی گذشتۀ ما وجود دارد که خارج از زمینۀ بلاغت سنّتیاند و برای تحلیل آنها نگاهی متفاوت به «ساختار» و پیکرۀ متن میتواند گرهگشا باشد. یکی از مباحث مقالۀ حاضر وجود زمینههای نظری و نیز عملی تفسیر و تأویل در سنت فرهنگی ایرانزمین تا عصر حافظ است که زمینهای فراهم آورده است تا هنرمندی بزرگ همچون حافظ از دل آن برخیزد. هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین یکی از شگردهای هنریای است که توسط حافظ در برجستهترین آثار هنریاش در جهت هرچه توانمندتر ساختن متن برای مواجهۀ خلّاقِ خواننده در جهت دستیابی به امکانهای متعدد تفسیر و تأویل بهکار گرفتهشده است. در مقالۀ حاضر، با مقایسۀ سرودههایی همروال (هموزن و قافیه) از شاه نعمتالله ولی و غزلی از حافظ، بهبررسی یکی از ویژگیهای هنری غزلهای حافظ پرداختهشده است که موجب چندصدایی و چندمعناییشدن غزل حافظ و برعکس، تکصداییبودن غزلهای دیگران (و در اینجا، سرودۀ شاه نعمتالله) شده است.
جلالی, محمدامیر . (1397). ارتباط «تأویل» و «ساختارِ هنریِ» غزل حافظ. مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 5(6), 453-470. doi: 10.22054/ijdli.2018.19920
MLA
جلالی, محمدامیر . "ارتباط «تأویل» و «ساختارِ هنریِ» غزل حافظ", مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 5, 6, 1397, 453-470. doi: 10.22054/ijdli.2018.19920
HARVARD
جلالی, محمدامیر. (1397). 'ارتباط «تأویل» و «ساختارِ هنریِ» غزل حافظ', مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 5(6), pp. 453-470. doi: 10.22054/ijdli.2018.19920
CHICAGO
محمدامیر جلالی, "ارتباط «تأویل» و «ساختارِ هنریِ» غزل حافظ," مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 5 6 (1397): 453-470, doi: 10.22054/ijdli.2018.19920
VANCOUVER
جلالی, محمدامیر. ارتباط «تأویل» و «ساختارِ هنریِ» غزل حافظ. مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی, 1397; 5(6): 453-470. doi: 10.22054/ijdli.2018.19920